Oldal kiválasztása

Csütörtökön megnyílt és október 25-éig látogatható a budapesti World Press Photo-kiállítás a Néprajzi Múzeumban, két különleges tárlattal kísérve: az egyik a WPP elmúlt 60 évének legendás felvételeit vonultatja fel, a másik a kortárs magyar fotográfia egyik új és rangos alkotói csoportosulása, a Pictorial Collective számára nyújt bemutatkozási lehetőséget.

Révész Tamás, a kiállítás főszervezője a csütörtöki megnyitó előtti sajtótájékoztatón elmondta: a World Press Photo 60 évének fődíjas képeiből összeállított válogatás izgalmas visszatekintés a második világháború utáni világtörténelemre.

 

„A kezdetekkor mindössze néhány száz képpel pályáztak a fotósok, ma százezres nagyságrendnél tartunk. A díjazott képeket már világszerte több mint 100 városban mutatják be, a kiállításokat tavaly 3,5 millióan látták” – jelezte Révész Tamás a World Press Photo által megtett utat.

A szeptember 25. és október 25. között látogatható budapesti World Press Photo-kiállításon az elmúlt év eseményeiről szóló díjazott képek láthatók, amelyeket 5692 fotóriporter csaknem 100 ezer beküldött fotójából válogattak ki. Révész Tamás úgy vélte: aki megnézi a kiállítást, az egészen biztosan a másik ember iránti nagyobb empátiával fog távozni.

A tárlatot a 60 éves jubileumi kiállítás mellett egy másik kísérő kiállítás is gazdagítja: az emeleti díszteremben egy magyar fotóriporterekből álló csoport, a Pictorial Collective mutatkozik be. A kollektívát 11, számos nemzetközi és magyar díjjal elismert fotóriporter alkotja, köztük Mohai Balázs, az MTI/MTVA fotóriportere, akinek több fotója is látható a kísérő tárlaton.

Révész Tamás hozzátette: az idei World Press Photo-kiállításhoz kiváló katalógus készült. „Egy nagyszerű fotóalbum, az utóbbi 10 év legjobb katalógusa” – fogalmazott a múzeum könyvesboltjában megvásárolható kötetről.

Korniss Péter Kossuth-díjas fotográfus megnyitó beszédében kiemelte: a World Press Photo 1955-ös indulása óta birodalmak omlottak össze, „de a World Press Photo működik, népszerű és sikeres”.

Felidézte, hogy az első magyarországi kiállítást 1976-ban rendezte meg Keleti Éva. „A magyar fotográfiának sehol sem sikerült olyan elismerést kivívnia magának a nemzetközi szakmai életben, mint a sajtó- és dokumentarista fotográfia területén, és ez a lehetőség az 1976-os magyarországi World Press Photóval nyílt meg számunkra” – hangsúlyozta Korniss Péter. Hozzátette: a tárlat szervezését 25 évvel ezelőtt vette át Révész Tamás, így az idei jubileum kettős.

A World Press Photót dicsérik és szidják is. Dicsérik, mert idehozza a világot, méghozzá tisztességes, elfogulatlan módon – ezt soha nem vonták kétségbe. De szidják is, mondván: a képeken sok a vér, a nyomorúság, az erőszak. De a fotók valójában csak azt mutatják meg, ami a világban történik, és ezzel szembe kell néznünk. Ez a World Press Photo üzenete – hangsúlyozta a fotográfus.

Korniss Péter kitért arra is, hogy a fotóriporterek helyzete egyre nehezebb, munkakörülményeik egyre rosszabbak. „Ennek ellenére ki kell tartani, mert nagy szükség van erre a munkára. Elég azt felidézni, hogy a tavalyi World Press Photo-kiállításokat világszerte 3 és fél millióan látták”.

Méltatta az idei kiállításon bemutatkozó Pictorial Collective csoportját is, mondván „a tenni akarás, és az a hit köti össze őket, hogy valami fontosat tesznek”.

A 60 év díjnyertes fotóit bemutató kísérő kiállításról kiemelte: a gyűjtemény így együtt még sehol sem volt látható. A fotók között ott van például Eddie Adams híres felvétele, amelyen a dél-vietnami rendőrfőnök kivégez egy feltételezett Vietkong-harcost a vietnami háborúban; Malcolm W. Browne 1963-as fotója egy vietnami buddhista szerzetesről, aki felgyújtotta magát, így tiltakozva az ellen, hogy a dél-vietnami kormány üldözte a buddhistákat; Charlie Cole felvétele, amelyen egy tüntető néz farkasszemet a kínai néphadsereg tankjaival a Tienanmen tér közelében; valamint Jean-Marc Bouju iraki háborús képe, amelyen egy iraki férfi négyéves kisfiát nyugtatja egy amerikai hadifogolytáborban.

Kemecsi Lajos, a Néprajzi Múzeum főigazgatója köszöntőjében úgy fogalmazott: a kiállítás nagyon jó helyen van itt, mert a múzeum társadalmi küldetéséhez szorosan hozzátartozik az aktualitás és a problémaérzékenység, két olyan fogalom, amely a World Press Photónak is sajátja.

Forrás: MTI