Az Evolution konferencián mutatták be az MRSZ és társszervezetei a 2017-es reklámbevételi adatokat.
Nem volt zökkenőmentes 2017, a törvényi változásokkal járó bizonytalanság pedig nem tett jót a piacnak, de ezzel együtt is jól alkalmazkodott ehhez a kommunikációs iparág, és az állami költés bővülése mellett piaci növekedést is fel tudott mutatni 2017-ben – kezdte a 2017-es reklámtorta bemutatását Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.
A reklámtorta adatait Hivatal Péter mutatta be, aki elmondta, a teljes reklámtorta 2017-ben 240,98 milliárd forint volt, ami 11,52 százalékos növekedésnek felel meg 2016-hoz képest. Az állami költések mértéke 34 százalékkal – tehát 11 milliárddal – 40 milliárd forintra nőtt, ami a teljes reklámköltés 16,6 százalékát (egyhatodát) adja.
Televízió: 7,49 százalékos növekedés
A televízió az előző évhez képest némileg szerényebb, 7,49 százalékos növekedést ért el. A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) által a tagjai önbevallása alapján szolgáltatott adatok szerint 4,2 milliárd forinttal 60,2 milliárd forintra nőtt a tévés reklámtorta.
Rádió: 4,2 százalékos növekedés
A rádiók reklámbevétele szerény mértékben, 4,2 százalékkal (400 millió forinttal) 9,97 milliárd forintra nőtt. Külön kiemelkedik a helyi rádióknál mért 16 százalékos reklámbevétel-növekedés, ami főként a Radio Sales House által tömörített adók, valamint a Rádió1-gyel hálózatba kapcsolódott csatornák jobb érdekérvényesítő képességéből fakadhat.
Print: 18,5 százalékos növekedés
A sajtó az elmúlt évtized folyamatos lejtmenete után 2016-ban stabilizálni tudta bevételét, 2017-ben pedig 18,5 százalékos növekedést ért el, de ennek a fő hajtóereje is az állami költésnövekedés volt. Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke elmondta, a teljes printpiac 38,3 milliárd forintot ért el, és az állami költés mellett a kereskedelmi bevételek is tudtak nőni. A növekedés legnagyobb haszonélvezői a napilapok voltak. A reklámbevétel mellett a lappiac 59,98 milliárd forintos terjesztési bevételt ért el 2017-ben, míg a nyomtatott lapokat kiadó cégek 8,47 milliárdos online reklámbevételt értek el. A print piac összesített árbevétele így 106,78 milliárd forint lett.
Online: 16,38 százalékos növekedés
Az online reklámköltések növekedtek a sajtó után a leginkább, 2017-ben 16,38 százalékos növekedéssel 76,7 milliárd forintra. Ezen belül a mobilos bevételek emelkedtek legnagyobbat, de az automatizált kereskedésből, ezen belül a programmaticból származó bevételek is jelentősen növekedni tudtak. A globális szereplők részaránya (mint a Google vagy a Facebook) 51 százalékról 53-ra nőtt.
Forrás: kreativ.hu